söndag 15 april 2012

Gamlingar, tänder och trädgårdar

Gamligar
Lägger en underbar helg bakom mig och ser fram emot en skön tillbaka-till-rutinerna-vecka. I helgen har vi firat min fina pappa som fyller 60 år idag. Min pappa är en lite tystlåten men ambitiös och klok man som aldrig har lärt sig säga nej till sin dotter. Jag har mer eller mindre fått allt jag velat bara jag har frågat pappa. När jag var liten och mamma sa nej till någonting, då frågade man pappa :). Dessvärre verkar detta vara en förmåga hos flickorna i vår släkt då dottern nu utövar exakt samma på sin pappa och har hittills aldrig fått ett nej...får se hur det här slutar.

Mamma och pappa kom hit i fredags med min farbror John och hans fru. Då fick trollfar och jag möjligheten att gå på date (den första utan barn sedan krypet föddes). Vi åt en suverän middag på Ulla Winblad och sedan knallade vi upp till cirkus och såg Robert Gustavssons 25 års revy som var bra men inte jättebra. I taxin hem på natten konstaterade vi att vi borde gå ut oftare tillsammans. Vi försöker i normala fall göra någonting en gång/månad men då de potentiella barnvakterna bor en bra bit ifrån så blir det lite meckigt ibland. Som tur är så kommer världens bästa barnvakt, min egen mamma ofta på besök. Vi lovade i alla fall bättra oss och gå ut oftare tillsammans.

Trädgårdar
I helgen har vi ätit gott, gått på museum, umgåtts och så har vi ju besökt trädgårdsmässan. Ååååh, vad man blir sugen på en jättetomt när man besöker trädgårdsmässan. Jag blev så inspirerad. Lekte med tanken att flytta från Saltis och lite längre bort från Sthlm, köpa en jättetomt och bygga drömhuset men konstaterade snabbt att jag trivs alldeles för bra här för att flytta. Jag kan vara utan swimmingpool och jättetomt då jag har havet inpå och är trygg med att barnen har ett ypperligt ställe att växa upp på, med bra skolor och härlig miljö. Och man vet ju aldrig, det kan kanske dyka upp en jättetomt till salu här i knutarna någon gång... och så måste man ju vinna på lotto förstås en sisådär 10-17 miljoner.

Tänder
I skrivande stund ligger krypet och sover. Stackars liten som har haft så ont och varit så ledsen. Först trodde vi att han hade ont i magen men så lade vi märke till att han tuggade ivrigt på sin snuttefilt och dreglade som en fontän. Jag tittade in i hans mun och där fanns ett litet risgryn i underkäken. Man kan ju undra varför en så liten ska få tänder redan nu vid tre månaders ålder och plågas med det? Han ska ju börja äta puré och inte gnaga på ett äpple direkt. Onödigt ont kan man tycka. Nu hoppas jag att det värsta är över men jag VET att det kan hålla på i veckor med feber och diarré i värsta fall.

Efter helgens snökaos skiner solen och full av inspiration som jag är, så ska jag nu iväg och titta på små lekstugor och sandlådor (den gamla ruttnade), köpa några tomatplantor och planteringslådor. Gröna fingrar? Nä! Men ett stort behov av nya projekt.        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar